Tiedote: Kansanedustajat Heikkinen ja Paloniemi haluavat tehdä tukiperheenä toimimisesta houkuttelevampaa

Keskustan kansanedustajat Hannakaisa Heikkinen ja Aila Paloniemi kantavat huolta sosiaalihuollon tukiperheenä toimisen houkuttelevuudesta.

-Tukiperhetoiminta on eriomainen esimerkki ennaltaehkäisevästä varhaisen tuen palvelusta, joka onnistuessaan vähentää raskaampien sosiaalipalveluiden tarvetta. Tukiperheistä on jatkuva pula, sen vuoksi tukiperheenä toimimisen ehtoihin ja korvauksiin on kiinnitettävä huomiota, Keskustan kansanedustajat Hannakaisa Heikkinen ja Aila Paloniemi toteavat

Tukiperheet saavat toiminnastaan kulukorvauksen ohella palkkion, jonka suuruutta ei ole säädelty lainsäädännössä edes minimitasoltaan. Maksettavan korvauksen suuruus vaihtelee huomattavasti eri kuntien välillä.

Edustajat nostavat myös esiin sen, että omais- ja perhehoitajat ovat työllisyyden aktiivimallin ulkopuolella, mutta tukiperheinä toimivia työttömiä työnhakijoita aktiivimalli koskee. Malli kohtelee siten työttöminä olevia perhehoitajia ja tukiperheenä toimivia työnhakijoita eri tavoin, vaikka toiminta on yhtä lailla yhteiskunnallisesti merkittävää.

Heikkinen ja Paloniemi ovat jättäneet aiheesta kaksi kirjallista kysymystä.

Tukiperhetoiminnassa on kyse sosiaalihuoltolakiin ja lastensuojelulakiin perustuvasta avohuollon toiminnasta.  Toiminnan tarkoitus on turvata lapsen kasvua ja hyvinvointia sekä tukea vanhemmuutta. Tukiperhe voi olla lapsiperheen apuna esimerkiksi perheen tilanteen kriisiytyessä. Tyypillisesti tukilapsi viettää perheessä esimerkiksi yhden viikonlopun kuukaudessa tai loma-aikoja.

Kansanedustaja Hannakaisa Heikkinen on keskustan varapuheenjohtaja sekä eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja. Kansanedustaja Aila Paloniemi toimii myös Perhehoitoliiton puheenjohtajana.

Lisätietoja: Hannakaisa Heikkinen 050 512 2886, Aila Paloniemi 050 511 3067